طرح توجیهی پرورش میل ورم سال ۱۴۰۱🐛 WORD+PDF

پرورش میل ورم

آگاهی درباره طرح توجیهی پرورش میل ورم، یکی از نیازهای افرادی است که قصد ورود به این بازار را دارند. پروتئین غذای حیوانات و پرندگان می‌تواند از منابع بسیار متنوعی تامین شود. یکی از مهم‌ترین راه‌های تامین این پروتئین در کنار استفاده از غلات گوناگون، استفاده از کرمی به نام « میل ورم » است. این کرم در واقع لارو نوعی از سوسک به شمار می‌رود که می‌تواند به عنوان منبعی ارزان و در دسترس، برای استفاده در غذای حیوانات و طیور به کار رود.

در بیشتر موارد از پودر شده این کرم در جیره پرندگان گوناگون و یا دام و … استفاده می‌شود. به علاوه این کرم به خصوص برای طعمه ماهیگیری نیز بسیار مناسب است. به دلیل مزایای گوناگون این منبع پروتئینی، کسب و کارهای پرورش این کرم در ایران نیز در حال گسترش است. با توجه به نیاز عمده مزارع و مرغداری‌ها و مراکز پرورش دام و طیور برای تامین جیره، این منبع پروتئینی می‌تواند در مدت کوتاهی به سوددهی رسیده و نیازهای این کسب و کارها که غذای ما را تامین می‌کنند، تهیه کند.

در این مقاله قصد داریم تا با طرح توجیهی پرورش میل ورم، بیشتر آشنا شویم و ببینیم که این کسب و کار چگونه می‌تواند شکل بگیرد، تجهیزات اولیه مورد نیاز آن چیست و چگونه و در چه مدت زمانی و در چه حدی می‌تواند سودآوری داشته باشد.

برای دانلود طرح توجیهی میل ورم نگارش ۱۴۰۱ کلیک کنید

تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای ایجاد یک کسب و کار جدید و قبل از اقدام برای شروع آن نیاز است تا انجام شود، تهیه یک طرح توجیهی دقیق و جامع از آن است. در این طرح توجیهی سعی می‌شود تا تمام مطالعات و محاسباتی که نیاز است برای اجرای یک پروژه انجام شود را به صورت کامل شرح داده و درباره قابل انجام بودن آن طرح و نیز میزان سودآوری آن، اطلاعات کاملی ارائه شود. تهیه و نوشتن طرح توجیهی یکی از اقدامات مهم برای امکان سنجی و نیز سبک و سنگین کردن سودآوری یک پروژه است که بیشتر از هر کس دیگری، به درد خود صاحب پروژه خواهد خورد. فرد و یا شرکت مورد نظر که قصد ایجاد کسب و کاری را بر اساس طرح مورد نظر خود دارد، با کمک تهیه یک طرح توجیهی که با کمک کارشناسان اقتصادی و … تهیه می‌شود، می‌تواند برآورد دقیقی از امکان اجرای طرح، مدت زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی پروژه، تجهیزات مورد نیاز، سرمایه مورد انتظار و نیز سودآوری و زمان انتظار برای سودآوری در دست داشته باشد.

یکی دیگر از کاربردهای مهم دیگر تهیه طرح توجیهی پرورش میل ورم، اقدام برای اخذ مجوز است. مجوزهایی که در کشور ما برای کسب و کارها و استارت آپ‌های نو، و نیز طرح‌های کشاورزی و دامداری داده می‌شود، نیاز به تهیه و ارائه یک طرح توجیهی حرفه‌ای و با جزئیات کامل دارد. این طرح توجیهی ابتدا توسط کارشناسان آن حوزه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از آن در صورت مثبت بودن نتیجه، مجوز برای فرد و یا شرکت مورد نظر، تخصیص داده می‌شود.

این طرح‌های توجیهی بهتر است با مشاوره از افراد خبره تهیه شوند تا مشکلی برای اخذ مجوز و نیز تخصیص طرح‌های تشویقی و مالیاتی برای کسب و کارها پیش نیاید.

پودر میل ورم

سرمایه اولیه مورد نیاز برای راه‌اندازی

اولین و شاید مهم‌ترین مسئله‌ای که در این گونه از طرح‌های توجیهی مطرح می‌شود، مربوط به برآورد کلی از هزینه‌های اولیه و نیز سرمایه مورد نیاز برای ایجاد این کسب و کار است. میزان برآورد سرمایه مورد نیاز برای اجرای این طرح را می‌توان به طرق گوناگون محاسبه نمود. این میزان به این موارد بستگی دارد:

  1. میزان ابعاد و بزرگی طرح
  2. میزان سرمایه در دسترس فرد سرمایه‌گذار و یا میزان وامی که برآورد می‌شود بتوان از بانک دریافت نمود. میزان وام تخصیص داده شده بانک‌ها نیز با توجه به نوع و میزان سوددهی مورد انتظار در طرح توجیهی پرورش میل ورم، بالا و پایین خواهد شد.
  3. مکان مورد نظر و شهر مورد نظر برای اجرای طرح. به عنوان مثال اجرای این طرح در شهرهای بزرگ به دلیل گران‌تر بودن زمین و اجاره بها برای مکان، بسیار بیشتر از روستاها و یا شهرهای کوچک‌تر خواهد بود. به علاوه در شهرهای سردسیر شما باید هزینه بیشتری برای گرمایش مزرعه پرورش میل ورم پرداخت کنید که این امر بر روی هزینه‌های جاری اثری مستقیم دارد.
  4. نوع طرح اجرایی که می‌تواند به صورت سنتی، نیمه صنعتی و یا صنعتی باشد. در صورتی که بخواهید از مزارع و دستگاه‌های صنعتی برای پرورش این نوع از کرم استفاده کنید، به هزینه‌های اولیه و سرمایه‌گذاری بسیار بیشتری نیاز خواهید داشت اما برگشت سرمایه بسیار بیشتر و در مدت کمتری اتفاق خواهد افتاد.
  5. پرورش میل ورم

سرمایه مورد نیاز پرورش میل ورم

با توجه به موارد ذکر شده، هزینه‌های ایجاد یک مزرعه پرورش میل ورم به صورت نیمه صنعتی چیزی بین ۲۵۰ میلیون تا ۷۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. همچنین هزینه ایجاد یک مزرعه تمام اتوماتیک و صنعتی از این کرم نیز بین ۳ تا ۸ میلیارد تومان اندازه‌گیری شده است. البته باید گفت که این ارقام کاملا تخمینی هستند و به نوع مزرعه احداثی و نیز قیمت دلار و دیگر عوامل و شاخص‌های اقتصادی وابسته هستند و معمولا به روز تغییر پیدا می‌کنند.

برآورد هزینه‌های اولیه طرح توجیهی پرورش میل ورم

هزینه‌های اولیه برای ایجاد کارگاه‌ها و یا مزارع پرورش این نوع کرم، به بخش‌های گوناگونی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه با مهم‌ترین و اصلی‌ترین این هزینه‌ها آشنا خواهیم شد:

۱. زمین و یا مکان اولیه برای برپایی مزرعه

شما برای راه‌اندازی یک کارگاه و یا مزرعه پرورش میل ورم به یک فضای سرپوشیده نیاز دارید. این فضا می‌تواند حتی در کمترین میزان از فضا نیز برای کارگاه‌های سنتی شروع شود. این فضای سرپوشیده نباید بیشتر از ۳ متر از سطح زمین بالاتر باشد زیرا هزینه مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش، بالا خواهد رفت. حداقل متراژ این فضای سرپوشیده می‌تواند برای کارگاه‌های کوچک و با روش سنتی، بین ۱۲ تا ۱۵ متر مربع نیز باشد.

۲. وسایل و تجهیزات مورد نیاز

تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای اجرای این طرح در طرح توجیهی پرورش میل ورم، کاملا بستگی به نوع کارگاه تولید شما خواهد داشت. برای مزارع پرورشی که به روش‌های صنعتی و نیمه صنعتی اقدام به تولید کرم می‌کنند، تجهیزات بسیار بیشتری مورد نیاز خواهد بود. در بخش‌های بعدی بیشتر به تجهیزات مورد نیاز برای احداث و اداره این مزارع خواهیم پرداخت.

۳.    هزینه‌های جاری این کار

هزینه‌های جاری که در طول اجرای طرح باید مورد توجه قرار گیرد نیز، بخش مهمی از سرمایه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد. هزینه تهیه خوراک، استخدام کارگر، هزینه‌های گرمایش و سرمایش، هزینه تعمیرات و .. نیز در طرح توجیهی پرورش میل ورم، باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.

این موارد و هزینه‌های دیگر باید با توجه به نرخ‌های روز و حتی رشد قیمت دلار و دیگر تجهیزات در زمان پیش رو مورد توجه و بررسی قرار گرفته و با هم جمع شود تا یک برآور کلی از هزینه‌ها در دست افراد و یا شرکت‌های متقاضی این طرح باشد.

 

میزان سوددهی این طرح

عوامل زیادی در پرورش این جانور وجود دارد که می‌تواند نشانه‌ای از سوددهی مناسب آن در بازار ایران باشد. این مزایا باعث شده تا این محصول سوددهی خوبی را نصیب تولیدکنندگان خود کند:

  • میران غذا و یا جیره مصرفی این کرم‌ها کم است. این امر می‌تواند به مقدار زیادی بر روی هزینه‌های جاری پرورش این کرم اثر گذاشته و آن را کم کند.
  • این کرم‌ها سرعت رشد بالایی دارند و در کمترین زمان بزرگ شده و به بلوغ می‌رسند و وزن می‌گیرند. به همین دلیل هزینه‌های جاری پرورش آن‌ها باز هم کم خواهد بود. این امر به سوددهی بیشتری منجر خواهد شد.
  • فضای مورد نیاز برای مقدار زیادی از این کرم‌ها، زیاد نیست و در یک فضای بسیار کم به عنوان مثال با ۱۲ متر فضای سرپوشیده نیز می‌توان پرورش این کرم‌ها را به صورت سنتی آغاز کرد.
  • طبق طرح توجیهی پرورش میل ورم، مصرف این کرم در ایران به خصوص به دلیل بالا رفتن هزینه‌های دیگر انواع پروتئین مورد استفاده در غذای طیور و دام، صرفه اقتصادی زیادی دارد و به همین دلیل است که از آن استقبال فراوانی می‌شود. به همین دلیل فروش بالا، می‌توان گفت که سوددهی خوبی نیز خواهد داشت.

تجهیزات مورد نیاز برای این کسب و کار

نوع و میزان تجهیزات مورد استفاده در این کسب و کار، به نوع مزرعه تولیدی که سنتی و صنعتی باشد و همچنین به ابعاد کار بستگی دارد. تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، ظروف مورد استفاده در پرورش، باکس‌ها و یا جعبه‌های پرورش، تجهیزات مربوط به انبار مواد گوناگون مصرفی، الک و سرند برقی، خشک کن برقی، رطوبت ساز و … تجهیزاتی هستند که در این کارگاه‌ها و یا مزارع پرورشی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نوع و یا اندازه این تجهیزات، بستگی به نوع کار خواهد داشت که می‌تواند در طرح توجیهی پرورش میل ورم به صورت سنتی، نیمه صنعتی و یا صنعتی باشد.

فرآیند تولید میل ورم

کرم‌های خوراکی (تلبریو مولیتور) در واقع کرم نیستند و مرحله لاروی گونه‌ای از سوسک‌های تیره رنگ هستند. میل ورم اغلب برای تهیه غذا برای طیور و انواع گسترده‌ای از ماهی‌ها و همچنین برخی از غذاهای پودری آماده در بازار پرورش می‌یابند. این کرم‌ها همچنین به عنوان طعمه ماهیگیری بسیار محبوب هستند زیرا به خوبی روی قلاب باقی می‌مانند و برای بسیاری از ماهی‌ها جذاب هستند.

طول هر کرم قبل از اینکه تبدیل به شفیره شود تا حدود ۳ سانتی متر رشد می‌کند و در نهایت به یک سوسک سیاه تبدیل می‌شود. چهار مرحله چرخه زندگی میل ورم عبارت است از: تخم، لارو، شفیره و سوسک. بسته به شرایطی که این کرم در آن نگهداری می‌شود، کل چرخه حیات آن معمولا ظرف ۶ ماه کامل می‌شود.

طبق طرح توجیهی پرورش میل ورم، در این زمان برای تولید کرم‌های پرورشی بسیار کمتر بوده و در مدت زمان ۷۵ روز قابل بهره‌برداری هستند. این حیوانات نیاز به فضایی سرپوشیده دارند که بتوان محیط تاریکی در آن به وجود آورد. این حشرات رشد بسیار سریعی دارند و غذای مصرفی آنان نیز کم است.

این کرم‌ها در سبوس گندم و جو پرورش پیدا کرده و به طور کلی پرورش کم دردسری دارند. این کرم‌ها را می‌توانید در مدت زمان نسبتا کم و در تعداد بالا و  در محیط مناسب، به خوبی رشد دهید.

توجیه اقتصادی طرح توجیهی پرورش میل ورم

این محصول با توجه به مزایای گفته شده مانند هزینه کم برای احداث کارگاه، هزینه خوراک پایین، رشد سریع و بهره‌برداری در مدت کم، می‌تواند یک راه درآمدزایی و بازگشت سرمایه در مدت زمان محدود محسوب شود. همچنین با توجه به وضعیت نابه‌سامان و کمبود جیره طیور و دیگر دام‌ها، تقاضا برای این محصول در ایران و در حال حاضر بالا است. میزان سوددهی و نیز ریز بررسی‌های اقتصادی در طرح توجیهی پرورش میل ورم، به صورت دقیق و مو به مو انجام خواهد شد.

مطالعات بازار در طرح توجیهی پرورش میل ورم

بازار این محصول در ایران با توجه به بالا رفتن روزانه هزینه جیره پرندگان، بسیار خوب است. گفتیم که این محصول پروتئین بالایی دارد در بیشتر موارد به صورت پودر درآمده و در جیره پرندگان مخلوط می‌شود. با توجه به گران بودن دیگر منابع پروتئینی در غذای دام و طیور، این محصول می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای این منبع برای بسیاری از جیره‌ها محسوب شود. به خصوص این محصول برای رشد بهتر و سریع‌تر جوجه‌ها و در جیره‌های مخصوص این سن از پرندگان بسیار مفید است و بازار بسیار خوبی در ایران دارد.

صادرات این محصول

این محصول را می‌توان به صورت خشک شده و یا پودر شده به بیشتر کشورهای جهان صادر نمود و در این زمینه ممنوعیتی وجود ندارد. شما می‌توانید با بازاریابی و بسته‌بندی مناسب و شناخت مصرف‌کننده نهایی، کار صادرات را به کشورهای همسایه آغاز نمایید.

دریافت طرح توجیهی پرورش میل ورم ۱۴۰۱

 

برای تهیه طرح توجیهی کلیک کنید

جمع بندی| طرح توجیهی پرورش میل ورم

در این مقاله مزایای کسب و کار پرورش میل ورم را بررسی کردیم و دیدیم که طبق طرح توجیهی پرورش میل ورم، می‌تواند سوددهی و توجیه اقتصادی بالایی داشته باشد. به خصوص به عنوان کسب و کاری خانگی در روستاها و شهرهای کوچک و در زیر زمین‌ها و جاهای تاریک نیز قابل اجرا است. این کسب و کار به صورت صنعتی و نیمه صنعتی نیز توجیه اقتصادی و سوددهی بالایی نصیب افراد و شرکت‌ها خواهد کرد.

 

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)

آنچه میخوانید

حساب کاربری

آخرین مقالات

ورود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *