طرح توجیهی بسته بندی خرما سال ۱۴۰۲ (word+pdf)

خرما یکی از محصولات اصلی تولید خاورمیانه بوده که مانند نفت، اگر بهای اصلی آن پرداخت شود، جزو پردرآمدترین محصولات غذایی به شمار می‌رود. خرما به عنوان یک ماده غذایی سالم و مغذی شناخته شده و جایگاه ویژه‌ای در بین تمامی مردم جهان دارد. همین امر موجب شده تا تقاضا برای این محصول، روزانه در حال افزایش باشد. فله‌فروشی و عمده‌فروشی خرما یکی از قدیمی‌ترین روش‌های فروش این محصول بده که مشکلات بسیاری نیز به دنبال دارد. در واقع اصلی‌ترین مشکل این نوع از فروش این است که سود اصلی فروش محصول، به دست تولیدکننده ایرانی نمی‌رسد. در طی سال‌های اخیر، بسته‌بندی این محصول با پیشرفت‌های خوبی روبه‌رو بوده و در این راستا استفاده از طرح توجیهی بسته بندی خرما، بسیار کمک‌کننده بوده است.

برای دانلود طرح توجیهی بسته بندی خرما نگارش ۱۴۰۲ کلیک کنید

البته هنوز این کسب و کار جای پیشرفت بسیاری در ایران داشته و کارشناسان معتقدند که بازارهای جهانی، با بسته‌بندی‌های ایرانی مشکل دارند و در واقع این بسته‌بندی‌ها مطابق با استانداردهای جهانی و اروپایی نیستند. با افزایش تقاضای جهانی در رابطه با این محصول، بازار تولید و فروش خرما با رشد چشمگیری روبه‌رو بوده و یکی از مهم‌ترین چرخه‌های اقتصادی حال حاضر کشورهای تولیدکننده را تشکیل می‌دهد. در ادامه این مقاله به بررسی طرح توجیهی برای بسته‌بندی خرما پرداخته شده و کاربرد و مزایای استفاده از این طرح عنوان می‌شود تا در نهایت افراد بتوانند با دید بازتری به سراغ این کسب و کار بروند.

بررسی بازار در طرح توجیهی بسته بندی خرما

در ایران روش‌های بسته‌بندی خرما از تکنولوژی و دانش فنی بالایی برخوردار نبوده و گاها بسته‌بندی‌ها به صورت دستی انجام می‌شوند. با توجه به اینکه، خرماهای تولید ایران، یکی از بهترین و مرغوب‌ترین انواع خرما هستند، با وضعیت نامطلوب بسته‌بندی و عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی در بسته‌بندی آن‌ها، نتوانستند در بازارهای جهانی، جایگاه مناسب مطلوبی داشته باشند. با توجه به طرح توجیهی بسته بندی خرما، درصد زیادی از خرماهای تولید ایران، در بازارهای داخلی مصرف شده و یا در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی، کاملا از بین می‌روند.

کیفیت خرماهای ایرانی در اندازه‌ای است که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی را دارند ولی باید از بسته‌بندی‎های مناسب به روش صنعتی و مدرن استفاده شود. در خط بسته‌بندی، انواع خرما باید بر اساس اندازه، رنگ، بافت، عدم نقص و عیب در ظاهر، نظافت و غیره دسته‌بندی شوند و خرماهایی که دارای سوختگی، کرم خوردگی و هستند و یا ترش شده و میکروارگانیسم‌های فاسدکننده در آن‌ها رشد کرده است، از فرآیند بسته‌بندی خارج شوند. در فرایند بسته‌بندی خرماها، از گازهای نگهدارنده در جهت حفظ و ارتقاء کیفیت استفاده شده و این گازها در بسته‌بندی‌ها تزریق می‌شوند.

انواع بسته بندی خرمابازار هدف در طرح بسته بندی خرما

زمانی که صحبت از معاملات و تجارت خرما در بازارهای بین‌المللی باشد، باید وضعیت بازار هدف و نوع تقاضای مشتریان مورد بررسی قرار گیرد. در بازار داخلی و بین‌المللی امروز، مشتریان به دنبال محصولات باکیفیت و با بسته‌بندی مدرن و زیبا هستند. به منظور فروش محصولات خوراکی نظیر خرما و صادرات این محصولات، در طراحی بسته‌بندی آن‌ها باید استانداردهای جهانی و سلیقه مشتریان در نظر گرفته شود. کشورهایی نظیر ترکیه، پاکستان، آذربایجان، روسیه، اندونزی، هندوستان، عمان، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و غیره، بزرگترین واردکنندگان خرمای ایرانی هستند و تقاضای همیشگی در این کشورها برای انواع خرمای ایران وجود دارد.

درآمد ناشی از طرح بسته بندی خرما

در طرح توجیهی بسته بندی خرما، درآمد آینده این کسب و کار را با توجه به شاخص‌های تورم در کشور، نشان می‌دهد. بسته‌بندی خرما به عنوان یک فرآیند به نسبت آسان و کم هزینه شناخته شده و مشخصه اصلی آن، هزینه اجرایی کم و سهولت در بازاریابی است. اصلی‌ترین دلیل راه‌اندازی چنین کسب و کاری که در حوزه محصولات خوراکی است، ایجاد ارزش افزوده خواهد بود. با استفاده از بسته‌بندی‌های مناسب برای خرما، می‌توان ارزش افزوده تولید این محصول را افزایش داده و در نتیجه سود و درآمد سرمایه‌گذاران نیز افزایش یابد. طراحی خلاقانه در بسته‌بندی خرما، موجب ایجاد انگیزه در مشتریان برای خرید شده و شرکت‌های بسته‌بندی از این طریق فروش بیشتری خواهند داشت.

میزان سود دهی در طرح بسته‌بندی خرما

همانطور که در قسمت‌های قبلی نیز اشاره شد، این محصول امکان فروش بالایی در بازارهای داخلی و خارجی دارد. امروزه خواص بی‌شمار خرما بر کسی پوشیده نبوده و مصرف آن در بین مردم روز‌ به روز در حال زیاد شدن است. همین موارد موجب شده تا سرمایه‌گذارانی که کسب و کار بسته‌بندی خرما را راه‌ می‌اندازند، دغدغه‌ای برای یافتن بازار فروش نداشته باشند. تمامی این عوامل، در سودآوری بسیار این شغل تأثیر دارند.

خرما صادراتیتوجیه اقتصادی طرح بسته بندی خرما

در طرح توجیهی بسته بندی خرما، تمامی شاخص‌های سودآوری در آینده برای این کسب و کار محاسبه شده و برآورد می‌شوند‌. در حال حاضر، تقاضا برای میوه خرما بسیار بوده و آینده تجاری بسته‌بندی این محصول تضمین شده خواهد بود. از این طریق ایران می‌تواند به عنوان یکی از برترین صادرکنندگان این محصول شناخته شده و فرایندهای مربوط به صادرات نیز با به کارگیری بسته‌بندی باکیفیت امکان‌پذیر می‌شود. در نهایت توسعه بخش صادرات خرما و ارسال این محصول به دیگر کشورها، می‌تواند بسیار سودآور باشد. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با کمترین هزینه و سرمایه، به درآمد و سود قابل توجهی دست یابند. همچنین ضایعات این محصول نیز برای تهیه خوراک دام و طیور کاربرد داشته و با فروش ضایعات نیز می‌توان درآمد کسب کرد.

فرآیند بسته‌بندی خرما در طرح توجیهی

فرایند بسته‌بندی خرما به طور معمول به سه مرحله شستشو، خشک کردن خرماها و قرار دادن آن‌ها درون جعبه تقسیم‌بندی می‌شود. در مرحله شستشو، گرد و غبار خرماها با استفاده از آب گرم، آب سرد و بخار آب گرفته خواهد شد. سپس در مرحله بعدی، با استفاده از فن‌های قدرتمند، خرماهای شسته شده، خشک می‌شوند و قبل از قرار گرفتن در بسته‌بندی‌ها تحت حرارت ملایم قرار می‌گیرند. در آخرین مرحله، دستگاه‌های پرکن، خرماها را درون جعبه بسته‌بندی می‌گذارند.

در همین مرحله بسته‌بندی، کارگران باید محصولات موجود در بسته‌بندی را از نظر وزن و دیگر ویژگی‌ها مورد بررسی قرار دهند. بر روی جعبه‌ها در نهایت برچسب تاریخ انقضا، تاریخ تولید و قیمت درج می‌گردد. ضایعات خرما نیز برای تهیه خوراک دام و طیور به طور جداگانه بسته‌بندی شده و به فروش خواهند رسید.

تجهیزات مورد نیاز برای کسب و کار بسته‌بندی خرما

به طور کلی و با توجه به طرح توجیهی بسته بندی خرما، بسته‌بندی این محصول به صورت دستی یا مکانیزه با روش‌های متعددی انجام می‌گیرد. در ایران به طور معمول برای بسته‌بندی از کارتن‌های مقوایی یا پلاستیکی استفاده می‌شود. همچنین در جهت جلوگیری از خراب شدن خرماها باید از یک لایه سلفون شفاف و زیست‌ تخریب‌پذیر نیز استفاده کرد. اصلی‌ترین موضوع در بسته‌بندی انواع خرما، توجه به وزن و قیمت جعبه‌های مورد استفاده است. همچنین جعبه‌ها باید در برابر ورود هوا و رطوبت نفوذ ناپذیر بوده و برای حمل و نقل طولانی، استحکام و مقاومت کافی را داشته باشند. برخی از مهم‌ترین تجهیزات برای شروع کسب و کار بسته‌بندی خرما، به شرح زیر است؛

  • تجهیزات مورد استفاده برای شستشو و پاکسازی خرماها
  • دستگاه خشک‌کن برای آبگیری خرما
  • الک مناسب برای جداسازی شن و خاک از خرماها
  • ترازو برای وزن‌کشی
  • دستگاه سورتینگ (Sorting) که در جهت قرار دادن خرما در جعبه کاربرد دارد.
  • دستگاه‌‌های مناسب برای بسته‌بندی
  • انواع جعبه‌های مقوایی، کریستالی، پلاستیکی و غیره
  • کیسه‌های نایلونی

دستگاه بسته بندی خرماسرمایه اولیه لازم برای شروع کسب و کار

نکته مهم و قابل توجه در راه‌اندازی کسب و کار بسته‌بندی خرما، این است که این شغل نیاز به سرمایه زیادی ندارد. با توجه به شرایط اقتصادی کشور، امکان اعلام یک مبلغ ثابت به عنوان سرمایه اولیه وجود ندارد اما با استفاده از طرح توجیهی بسته بندی خرما، تمامی هزینه‌های اولیه و همچنین قیمت لوازم و تجهیزات مورد نیاز به صورت به روز، بررسی شده و اعلام می‌شوند. به طور کلی می‌توان سرمایه مورد نیاز ابتدای را ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفت. البته با سود ماهیانه که از فروش خرماها بدست می‌آید، بازگشت سرمایه به زودی اتفاق می‌افتد.

براورد هزینه ها در طرح بسته بندی خرما

برای موفقیت در تمامی کسب و کارها باید هزینه‌های شغل از صفر تا صد بررسی شده و محاسبه گردد. در طرح توجیهی برای بسته‌بندی خرما، هزینه‌ها از ابتدا تا رسیدن به سوددهی نهایی برآورد می‌شود. به طور مثال، در ابتدا سرمایه‌گذار به مکان مناسب برای کارگاه، تجهیزات مورد نیاز و تعدادی نیروی انسانی نیاز دارد. هزینه خرید و تهیه هر یک از این موارد در شهرهای مختلف و با توجه به موقعیت‌های گوناگون، متفاوت خواهد بود. طرح توجیهی سفارشی، تمامی این شرایط و موقعیت‌ها را در نظر گرفته و هزینه‌ها را به طور دقیق اعلام می‌کند.

تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز

برای دریافت مجوزهای لازم برای شروع کسب و کار، باید طرح توجیهی بسته بندی خرما به وزارت صمت و دیگر سازمان‌های مرتبط ارائه شود. این طرح اولین نیاز یک سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی این شغل به صورت صنعتی است. طرح توجیهی در واقع یک گزارش از آینده تجاری کارگاه بسته‌بندی خرما بوده که بر پایه آمارهای اقتصادی روز، شاخص تورم و میزان ظرفیت تولید کارخانه یا کارگاه، تهیه و تولید می‌شود. در صورتی که طرح توسط کارشناسان و اساتید معتبر نگارش شده باشد، اعتبار بیشتری داشته و در زمان بررسی توسط کارشناسان سازمان، به راحتی تأیید می‌شود.

مزایا و کاربرد محصول خرما

خرما در صنایع غذایی، به عنوان یک افزودنی به نسبت ارزان و قابل دسترس به شمار رفته و سرشار انواع ویتامین‌ها نظیر ویتامین A، B، C و E است. همچنین انواع مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، آهن، منیزیم و ید نیز در این محصول وجود داشته که هر کدام از آن‌ها در سلامتی انسان نقش بسیار مهمی دارند. این میوه به علت وجود منیزیم، خاصیت ضد سرطانی داشته و همچنین برای بینایی، شنوایی، کمر درد، درمان درد سینه و ریه مفید است. استفاده از خرما در ماه رمضان به علت ارزش غذایی بالا، توصیه شده و می‌تواند افت قند دوران روزه‌داری را جبران کند.

همچنین خرما می‌تواند بدن را تقویت کرده و نیروی عمومی بدن را افزایش دهد. فسفر و منیزیم موجود در این میوه، موجب تقویت حافظه خواهد شد و به علت ارزش غذایی بسیار بالا، به عنوان منبع کربوهیدرات در سبد غذایی خانوار جای می‌گیرد. خرما به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات باغی کشور، نقش مهمی در امنیت غذایی، ایجاد اشتغال، پایداری و حفظ محیط زیست، اقتصاد ملی، صادرات و ارزآوری دارد.

بسته بندی خرما صادراتیمزایای بسته‌بندی مناسب خرما

با توجه به طرح توجیهی بسته بندی خرما، مطمئناً محصولات بسته‌بندی شده، بیشتر از محصولات فله و عمده توجه مشتریان را برای خرید جلب می‌کنند. اصلی‌ترین دلیل این امر می‌تواند کیفیت بالاتر این محصولات و آلودگی کمتری را به خود جذب خواهند کرد. اما اغلب محصولات فله به صورت باز فروخته شده و در معرض انواع آلودگی‌ها، گرد و خاک و آلاینده‌های محیطی قرار دارند. همین موارد موجب شده تا محصولاتی مانند خرما، در صورت بسته‌بندی مناسب، ارزش و قیمت بیشتری داشته باشند. به طور کلی، بسته‌بندی یک ابزار مناسب در جهت حفظ تازگی محصولات از جمله خرما تلقی شده و از تأثیرات مثبت استفاده از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • بسته‌بندی مناسب می‌تواند موجب توزیع و انبارداری صحیح محصول شود.
  • حمل و نقل خرما با بسته‌بندی مناسب، به سرعت انجام می‌گیرد.
  • خرماهای قرار گرفته در بسته‌بندی از آسیب‌های ظاهری محافظت می‌شوند.
  • کیفیت خرما در بسته‌بندی حفظ خواهد شد.
  • در صورت قرارگیری خرما در بسته‌بندی‌های مناسب و باکیفیت، فروش این محصول افزایش می‌یابد.
  • از این طریق می‌توان محصول را در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کرد.

دریافت طرح توجیهی بسته بندی خرما سال ۱۴۰۲

برای تهیه طرح توجیهی کلیک کنید

سفارش نگارش طرح توجیهی بسته بندی خرما

در طرح توجیهی بسته بندی خرما، شاخص‌های مختلفی نظیر شاخص‌های مالی بر اساس دستورالعمل‌های وزارت صمت و دیگر سازمان‌های دولتی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. تمامی فعالیت‌های تجاری به صورت برنامه‌ریزی شده در این طرح قرار گرفته‌ و تصمیم‌های استراتژیک به موفقیت می‌رسند. سرمایه‌گذاران برای اخذ مجوز و دریافت وام و تسهیلات بانکی، باید این طرح را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهند. سیکاطرح، با عضویت بهترین کارشناسان و متخصصین حوزه کسب و کار، طرح بسته‌بندی خرما را نگارش کرده و ارائه می‌دهد.

سرمایه‌گذاران می‌توانند این طرح را به صورت سفارشی درخواست داده تا با توجه به شرایط آن‌ها، طرح برایشان تدوین گردد. در صورتی که مشتریان سفارش طرح توجیهی را به طور اختصاصی ثبت کنند، از ۵ ماه خدمات پشتیبانی برخوردار شده و همچنین پیش از تهیه این طرح می‌توانند از یک جلسه مشاوره تخصصی رایگان در رابطه با طرح توجیهی مورد نظرشان، بهره‌مند شوند.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

آنچه میخوانید

حساب کاربری

آخرین مقالات

ورود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *