طرح توجیهی سفره خانه سنتی سال ۱۴۰۳ (WORD+PDF)

سفره خانه سنتی

آنچه میخوانید

طرح توجیهی سفره خانه سنتی برای آن دسته از افرادی که به دنبال احداث یک واحد همراه با دریافت مجوز و وام حمایتی از موسسه‌های مالی و اعتباری مانند بانک‌ها هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه سفره خانه‌های سنتی با بهره‌گیری از نمادهای دوره‌های پیشین ایرانیان باستان و آلاچیق و تخت‌های سنتی چوبی برگرفته از هنر معماری و طبع ایرانی جذابیت بیشتری دارند. همچنین طبخ و عرضه غذاهای محلی و حفظ و اشاعه میراث سنتی ایرانی در جلب نظر مشتریان تاثیر بسزایی دارد.

پس سرمایه‌گذاران زیادی در سراسر کشور با دریافت مجوزهای لازم اقدام به تاسیس سفره خانه سنتی می‌کنند تا ضمن رشد و توسعه صنعت گردشگری به منبع درآمد مناسبی دست پیدا کنند. برای کسب موفقیت در این نوع سرمایه‌گذاری باید یک طرح توجیهی مناسب تدوین کرده و تمام برنامه‌ها و اهداف خود را در آن تعریف کنید. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد ارائه طرح توجیهی برای راه‌اندازی سفره خانه سنتی و اخذ وام را شرح دهیم.

تهیه طرح توجیهی برای اخذ مجوز و وام

نگارش طرح توجیهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی کاربردهای بسیاری دارد، یکی از کاربردهای آن اخذ مجوز از سازمان مربوطه و وام و تسهیلات بانکی است. در شروع هر کار ابتدا باید به فکر دریافت مجوز برای کسب و کار بود با تهیه طرح توجیهی کارشناسی شده توسط متخصصان ما در مجموعه سیکا طرح با خیال راحت مجوز کسب و کار را میتوانید اخذ کنید و بعد از ان میتوان به بانک مراجعه و برای گرفتن وام اقدام کرد. در واقع یکی از مدارکی که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری برای تخصیص وام درخواست می‌کنند، ارائه طرح توجیهی پروژه مورد نظر است. چون بانک می‌خواهد در این پروژه با متقاضی و سرمایه‌گذار بخش خصوصی شریک شود باید درباره زمان و میزان سوددهی طرح اقتصادی اطمینان حاصل کند و اثبات شود که می‌تواند تعهدات خود را نسبت به بانک عملی کند. پس در صورتی که در قالب طرح توجیهی ثابت شود که فرد متقاضی توانایی بازپرداخت اقساط وام را دارد و طرح او از توجیه اقتصادی لازم برخوردار است، اقدامات مورد نیاز برای تایید مبلغ وام درخواستی انجام خواهد شد.

بر این اساس طرح توجیهی سفره خانه سنتی باید به گونه‌ای نوشته شود که میزان درآمدزایی و سود بیشتر از هزینه‌ها برآورد شده باشد. بهتر است قبل از هر اقدامی میزان تسهیلات مورد نیاز و میزان سرمایه اولیه خود را استخراج کنید. به طوری که کل سرمایه‌گذاری اعم از تسهیلات بانکی و آورده شخصی باید هزینه طرح سفره خانه سنتی که شامل هزینه‌های مجوز، بازسازی، تجهیزات آشپزخانه، دستمزد کارکنان، بازاریابی، بیمه خدمات، اجاره مکان و غیره می‌شود را به بهترین شکل پوشش دهد.

البته توجه داشته باشید دریافت وام از بانک‌ها با مبالغ بالا کار بسیار سختی است و بانک‌ها فرمت‌های متفاوتی برای تدوین طرح توجیهی دارند. پس در ابتدا بانک عامل خود را تعیین کنید و سپس طبق فرمت آن بانک اقدام به نگارش طرح توجیهی کنید. در این رابطه می‌توانید با کارشناسان شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری جهت تدوین طرح توجیهی برای اخذ وام مشورت بگیرید. در صورتی که طرح توجیهی خود را متناسب با فرمت بانک عامل مورد نظر تدوین کنید، به طور قطع مورد تایید بانک مورد نظر قرار می‌گیرد. در این رابطه مشاوران باید از جزییات طرح توجیهی که تدوین کرده‌اند به طور کامل دفاع کنند.

سفره خانه

 سرمایه اولیه در طرح توجیهی سفره خانه سنتی

راه‌اندازی هر نوع فعالیت اقتصادی و خدماتی نیاز به یک پشتوانه مالی دارد. بنابراین یکی از عواملی که در تهیه طرح توجیهی باید به آن توجه شود همین برآورد میزان سرمایه‌های لازم برای راه‌اندازی کسب و کار است.

پس سرمایه‌گذارانی که قصد راه‌اندازی سفره خانه سنتی دارند، در ابتدا باید از سرمایه اولیه و سرمایه در گردش کافی برای این نوع فعالیت برخوردار باشند. توجه داشته باشید که کمبود سرمایه هنگام راه‌اندازی کسب و کار اقتصادی می‌تواند روی میزان موفقیت سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشته و اثرات منفی خواهد داشت.

در این شرایط کارشناسان با بررسی هزینه‌ها و میزان سرمایه‌های ثابت و متغیر سرمایه‌گذار به میزان کسری بودجه پی خواهند بود و برای رفع مشکل پیشنهاد جذب سرمایه‌گذار خصوصی را می‌دهند. یکی از بهترین روش‌ها برای جذب سرمایه‌گذار در کسب و کارهای کوچک، استفاده از سرمایه‌های راکد موجود در خانواده است. بر این اساس وجود طرح توجیهی سفره خانه سنتی می‌تواند نسبت به رفع مشکلات مربوط به کمبود سرمایه در زمان راه‌اندازی کار کمک قابل توجیهی کند.

برآورد هزینه‌ها در طرح توجیهی سفره خانه سنتی

اجرای طرح توجیهی جهت راه‌اندازی سفره خانه سنتی به عنوان یک مرکز تفریحی و گردشگری مزایای بسیاری دارد. البته دقت داشته باشید که هزینه احداث سفره ‌خانه سنتی نسبت به راه‌اندازی یک رستوران بسیار کمتر است و با توجه به رشد و توسعه صنعت بوم‌گردی می‌تواند سودآوری و بازدهی برابر با یک رستوران داشته باشد. چرا که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به دنبال آشنایی با هویت ایرانی و سنت‌های گذشته هستند که در یک سفره خانه سنتی به اتمام میراث گذشتگان توجه خاصی می‌شود.

پس در طرح توجیهی سفره خانه سنتی، برآورد هزینه‌ها به طور جامع انجام می‌گیرد و با رجوع به آن می‌توانید در جریان جزییات هزینه‌ها قرار بگیرید. به طور کلی هزینه احداث سفره خانه سنتی شامل مواردی مانند هزینه ساخت آشپزخانه، چای‌خانه، دفتر کار، رختکن و استراحتگاه پرسنل، ساخت سرویس بهداشتی، هزینه اجرای فضای سبز و درختکاری، اجرای فواره، هزینه ساخت و نصب تخت و نیمکت، هزینه نورپردازی، ساخت آلاچیق، پرداخت هزینه‌های مربوط به نیروی فعال در سفره خانه سنتی، هزینه مصرف حامل‌های انرژی و غیره می‌شود.

سرمایه‌گذاران با کمک کارشناسان فعال در حوزه سرمایه‌گذاری به طور دقیق میزان هزینه‌های لازم برای احداث سفره خانه سنتی را در طرح توجیهی محاسبه می‌کنند. پس با شناخت این هزینه‌ها به سرمایه‌گذار در مدیریت منابع مالی خود کمک قابل توجیهی خواهید کرد.

سفره خانه

طرح توجیهی سفره خانه سنتی| میزان سوددهی

حال سوالی که ذهن اغلب سرمایه‌گذاران را چالش روبرو می‌کند این است که چگونه سود سفره خانه سنتی را برآورد کنیم؟ در این رابطه باید گفت که در طرح توجیهی علاوه بر تعیین سرمایه مورد نیاز، میزان سوددهی پروژه نیز در طرح توجیهی تخمین زده می‌شود.

با توجه به اینکه میزان استقبال گردشگران داخلی و خارجی و خانواده‌های ایرانی از حضور در سفره‌ خانه‌های سنتی بسیار بالا است، به طور قطع سود حاصل از راه‌اندازی چنین کسب و کار نیز تضمین شده است. بنابراین می‌توان تا حدودی میزان درآمد و سود ناشی از احداث سفره خانه سنتی را پیش‌بینی کرد. پس بهتر است برای کسب سود بیشتر، سفره خانه سنتی خود را در شهرهای گردشگرپذیر احداث کنید تا در ایام تعطیلات درآمد و سود کلانی را کسب کنید. البته هنگام نگارش طرح توجیهی سفره خانه سنتی همواره راهکارهای اساسی برای کسب سود و درآمد بالا ارائه می‌شود که اگر این دستورالعمل‌ها را انجام داده و هزینه‌های جاری را تا حد امکان مدیریت کنید، بدون شک، به سود و درآمد پایداری خواهید رسید.

تجهیزات مورد نیاز

تهیه و تامین وسایل و تجهیزات در زمان تاسیس سفره خانه سنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین کارشناسان هنگام نگار طرح توجیهی به طور دقیق به بررسی هزینه‌های لازم برای تهیه تجهیزات مورد نیاز می‌پردازند. البته این تجهیزات بسته به نوع خدماتی که در سفره خانه ارائه می‌شود، اعم از صرف چای، سرو غذا و غیره متغیر است. بر این اساس به طور معمول در سفره خانه‌های سنتی وجود تجهیزات زیر الزام و ضروری است:

  • وجود تخت، میز و صندلی با ساختار سنتی
  • سماور و قوری سنتی برای صرف چای
  • فرش و پشتی
  • وسایل، ابزارها و تجهیزات ضروری آشپزخانه
  • وسایل لازم برای سرو غذاهای سنتی و ایرانی همراه با چای
  • وسایل و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی

سفره خانه سنتی

طرح توجیهی سفره خانه سنتی| فرآیند تولید

وقتی صحبت از سفره خانه سنتی به میان می‌آید، در نظر مخاطبان وجود یک فضای سبز حاوی گل و گلدان‌های زیبا و جوی آب یا حوض ماهی تداعی می‌شود که درون آلاچیق یا روی تخت‌های سنتی چوبی نشسته و به سرو غذا، صرف چای و انواع نوشیدنی‌ها می‌پردازند. بسیاری از این سفره خانه‌ها از میهمانان خود با قلیان نیز پذیرایی می‌کنند.

پس فرآیند تولید در یک سفره خانه سنتی با یک پروژه صنعتی و تولیدی بسیار متفاوت است و بیشتر مربوط به پذیرایی از میهمانان اقوام و ملل مختلف می‌شود. پس هنگام تهیه طرح توجیهی سفره خانه سنتی باید به تمام این نکات توجه شود و طبخ غذاهای سنتی و محلی ایرانی، حفظ و اشاعه میراث سنتی ایرانی، نقالی و شاهنامه‌خوانی و غیره در اولویت قرار گیرد. از طرفی دیگر با توجه به گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی و توسعه زندگی شهری و صنعتی، در صورتی که سفره خانه شما بیشتر حال و هوای محلی داشته باشد، بیش از همه مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد.

طرح توجیهی سفره خانه سنتی| توجیه اقتصادی

امروزه سفره خانه‌های سنتی با توجه به سبک سنتی و خاص خود طرفداران زیادی دارند و اغلب افراد طرفدار حضور در چنین محلی برای تفریح و دورهمی خانوادگی هستند تا به یک کافه مدرن بروند. البته میزان محبوبیت این فضا بستگی به میزان امکانات و ظاهر سنتی آن دارد. حال هر چقدر امکانات آن کامل‌تر و ظاهر سنتی داشته باشد، به همان میزان میزبان مشتریان بیشتری خواهد بود. از طرفی دیگر بهداشت محیط، رفتار پرسنل و عوامل دیگر نیز در این مسئله دخیل هستند. با این شرایط می‌توان سفره خانه سنتی را یک شغل پردرآمد دانست که از لحاظ اقتصادی نیز توجیه‌پذیری لازم را دارد.

بر این اساس لازم سرمایه‌گذاران در زمان تهیه طرح توجیهی سفره خانه سنتی باید زیر نظر کارشناسان این حوزه به نکات متعددی توجه کنند تا توجیه‌پذیر بودن احداث سفره خانه در یک محل به اثبات برسد. البته کارشناسان با بررسی هزینه‌ها و میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذار در این مسیر هزینه خواهد کرد، میزان توجیه‌پذیری راه‌اندازی سفره خانه سنتی را مشخص می‌کنند. مهم‌ترین نکته در رابطه با توجیه اقتصادی طرح راه‌اندازی سفره‌ خانه سنتی مربوط به محل احداث است. این محل باید به گونه‌ای انتخاب شود که در مسیر تردد گردشگران و مسافران قرار گیرد و باعث رونق کسب و کار سرمایه‌گذار شود.

سفره خانه سنتی

طرح توجیهی سفره خانه سنتی | مطالعات بازار

مطالعه بازار یکی از اصلی‌ترین گام‌های سرنوشت‌ساز برای رونق و کسب موفقیت در راه‌اندازی هر نوعی کسب و کاری است. سرمایه‌گذاران نباید نسبت به مطالعه بازار به صورت سطحی نگاه کنند و آن را بی‌اساس تلقی کنند چرا که در اینگونه مطالعات موضوع از سه منظر بازار، فنی و مالی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تحقیقات و مطالعات بازار به سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کند تا با در نظر گرفتن میزان فروش سالانه، عرضه و تقاضا فعلی و آتی و سایر المان‌های دخیل در بازار آینده‌نگری لازم را داشته باشند و طبق آن توجیه‌پذیری یا عدم توجیه‌پذیری بخش مالی را پیش‌بینی کنند.

بر این اساس مطالعات بازار در تهیه طرح توجیهی جهت راه‌اندازی سفره خانه سنتی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. متقاضیان احداث سفره خانه سنتی باید این نکته را در نظر داشته باشند که با مطالعات بازار، پیش‌بینی علمی و قدرتمندی قبل از سرمایه‌گذاری سنگین و شروع بهره‌برداری انجام می‌شود و بازار هدف به طور کلی مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

افزودن شعبه

صاحبان کسب و کار همواره باید به افزودن شعبه خود توجه کنند و در این رابطه مشتریان منبع خوبی برای تولید و توسعه خدمات جدید هستند و باید از نظرات آنها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. پس در زمانی که اقدام به نگارش طرح توجیهی سفره خانه سنتی می‌کنید باید ظرفیت‌های توسعه در آینده و تاسیس شعبه جدید و خدمات با دایر کردن شعبه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور توجه کنید. البته این اقدام نیاز به بازاریابی و برندسازی خاصی دارد که باید همه در طرح توجیهی پیش‌بینی شود.

جمع‌بندی

همانطور که گفته شد، طرح توجیهی سفره خانه سنتی نقطه عطف کسب موفقیت در چنین سرمایه‌گذاری است. بنابراین باید در این طرح توجیهی علاوه بر برآورد هزینه‌ها و میزان درآمد و سود ماهانه و سالانه باید موانع و نحوه برطرف‌سازی آنها نیز پیش‌بینی شود. با توجه به تمام مطالب و نکات ذکر شده در متن به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد راه‌اندازی یک سفره خانه سنتی را دارید، در ابتدا مراحل اولیه برای دریافت مجوز از سازمان مربوطه را طی کنید.

سپس زیر نظر کارشناسان و مشاوران سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام به تهیه و تدوین طرح توجیهی کنید تا میزان درصد موفقیت سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهید. از آنجایی که استفاده از طرح توجیهی جهت راه‌اندازی سفره خانه سنتی در زمان دریافت تسهیلات از موسسات مالی و اعتباری و بانک‌ها یک ضرورت انکارناپذیر است. مشاوران طرح توجیهی از ابتدا تا انتهای کار همواره پشتیبان شما هستند و از طرح شما دفاع می‌کنند تا موفق به اخذ تسهیلات مورد نیاز خود شوید.

خرید طرح توجیهی سفره خانه سنتی سال۱۴۰۳ word+pdf 

برای تهیه طرح توجیهی کلیک کنید

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)